Αθήνα, 28 Οκτωβρίου 2009
Ως απάντηση στο από 27-10-2009 έγγραφό σας, με το οποίο μας υποβάλλατε σειρά ερωτήσεων σχετικών με την ενδεχόμενη διαδικασία μονιμοποίησής σας, σας επισημαίνουμε τα ακόλουθα:
(1) Σχετικά με το ερώτημά σας για το αν έχει ποτέ εκδοθεί νομοθετική ρύθμιση τακτοποίησης στο Δημόσιο, η οποία να έχει απορροφήσει το σύνολο των συμβασιούχων, σας επισημαίνουμε ότι σε όλες τις ρυθμίσεις τακτοποίησης που δημοσιεύτηκαν στο παρελθόν (π.χ. άρθρο 17 Ν. 2839/2000 «Νόμος Β. Παπανδρέου», άρθρο 11 Π.Δ. 164/2004 «Π.Δ. Παυλόπουλου», άρθρο 10 Ν. 2266/1994, «Νόμος Πεπονή») πάντοτε ένας μικρότερος ή μεγαλύτερος αριθμός συμβασιούχων αποκλείστηκε κι έμεινε εκτός του πεδίου εφαρμογής τους. Ο λόγος συνίσταται στο ότι δεν πληρούσαν όλοι οι συμβασιούχοι τα κριτήρια που έθετε ο νομοθέτης.
(2) Ως προς το ερώτημα που μας θέσατε αν όσοι έχουν απολυτήριο στρατού Ι4 ή Ι5 ή δεν έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις, δεν έχουν λευκό ποινικό μητρώο, δεν είναι απόφοιτοι Δημοτικού μπορούν να προσληφθούν στο Πυροσβεστικό Σώμα, σας επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 και 2 του ΠΔ 19/2006 «Κανονισμός κατάταξης στο Πυροσβεστικό Σώμα Δοκ. Πυροσβεστών και άλλες διατάξεις» για την κατάταξη στο ΠΣ απαιτείται i) η ελληνική ιθαγένεια, ii) να έχουν εκπληρώσει οι άνδρες τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ως ικανοί Κατηγορίας Ι1 ή να έχουν απαλλαγεί νόμιμα από αυτές iii) να είναι κάτοχοι τίτλου σπουδών (απολυτήριο ή πτυχίο) οποιουδήποτε τύπου Λυκείου v) να μην έχουν καταδικασθεί, για τέλεση ή απόπειρα κακουργήματος ή για μια σειρά εγκλημάτων που αναλυτικά αναφέρονται στο ανωτέρω ΠΔ.
Από τα ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι όποιος έχει απολυτήριο στρατού Ι4 ή Ι5ή δεν έχει εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις ή δεν έχει απολυτήριο τουλάχιστον Λυκείου δεν μπορεί να καταταγεί στο Πυροσβεστικό Σώμα.
(3) Σχετικά με το ερώτημα αν μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2001 υπάρχει η νομοθετική δυνατότητα άμεσης μετατροπής συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου καθώς και αν μετά την ανωτέρω συνταγματική αναθεώρηση έλαβαν χώρα ρυθμίσεις τακτοποίησης σε ορισμένες κατηγορίες εργαζομένων και με ποιά προσόντα, σας επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 103 Συντάγματος, όπως αυτό αναθεωρήθηκε το 2001, απαγορεύεται η από το νόμο μονιμοποίηση προσωπικού ή η μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου. Από την ως άνω διάταξη προκύπτει ότι ρητώς πλέον αποκλείεται η δυνατότητα οποιασδήποτε νομοθετικής ρύθμισης τακτοποίησης-μονιμοποίησης. Μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2001 δημοσιεύτηκε το 2004 το Π.Δ. 164/2004 «Π.Δ. Παυλόπουλου», του οποίου η συνταγματικότητα κρίθηκε οριακά με την πλειοψηφία ενός μόνο συμβούλου (4 προς 3) και υπό το πρίσμα ότι διατάξεις του ανωτέρω ΠΔ αποτελούν μεταβατικές διατάξεις για την ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της κοινοτικής οδηγίας 1999/70/ΕΚ. Ενδεικτικό δε του ότι πλέον μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2001 δύσκολα μπορεί να εκδοθεί και να κριθεί ως συνταγματική νέα νομοθετική ρύθμιση μονιμοποίησης συμβασιούχων αποτελεί το γεγονός ότι το άρθρο 14 παρ. 4 του Ν. 3051/2002 « Νόμος Σκανδαλίδη», με το οποίο έγινε προσπάθεια μονιμοποίησης συμβασιούχων στο Δημόσιο κρίθηκε αντισυνταγματικό από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Δεδομένης, συνεπώς, της συνταγματικής απαγόρευσης απευθείας νομοθετικής μονιμοποίησης προσωπικού στο Δημόσιο, το έτος 2007 έλαβαν χώρα δύο έμμεσες μονιμοποιήσεις συμβασιούχων μέσω προκηρύξεων, μία στα ΚΕΠ με αυξημένη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας και μία στον ΟΑΕΔ, όπου τέθηκε ως πρόσθετο απαραίτητο προσόν η προηγούμενη προϋπηρεσία. Και στις δύο ανωτέρω, όμως, μονιμοποιήσεις δεν έγινε καμία απόκλιση ως προς τα ελάχιστα τυπικά προσόντα που απαιτεί ο Νόμος για την πρόσληψη στο Δημόσιο.
Ως απάντηση στο από 27-10-2009 έγγραφό σας, με το οποίο μας υποβάλλατε σειρά ερωτήσεων σχετικών με την ενδεχόμενη διαδικασία μονιμοποίησής σας, σας επισημαίνουμε τα ακόλουθα:
(1) Σχετικά με το ερώτημά σας για το αν έχει ποτέ εκδοθεί νομοθετική ρύθμιση τακτοποίησης στο Δημόσιο, η οποία να έχει απορροφήσει το σύνολο των συμβασιούχων, σας επισημαίνουμε ότι σε όλες τις ρυθμίσεις τακτοποίησης που δημοσιεύτηκαν στο παρελθόν (π.χ. άρθρο 17 Ν. 2839/2000 «Νόμος Β. Παπανδρέου», άρθρο 11 Π.Δ. 164/2004 «Π.Δ. Παυλόπουλου», άρθρο 10 Ν. 2266/1994, «Νόμος Πεπονή») πάντοτε ένας μικρότερος ή μεγαλύτερος αριθμός συμβασιούχων αποκλείστηκε κι έμεινε εκτός του πεδίου εφαρμογής τους. Ο λόγος συνίσταται στο ότι δεν πληρούσαν όλοι οι συμβασιούχοι τα κριτήρια που έθετε ο νομοθέτης.
(2) Ως προς το ερώτημα που μας θέσατε αν όσοι έχουν απολυτήριο στρατού Ι4 ή Ι5 ή δεν έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις, δεν έχουν λευκό ποινικό μητρώο, δεν είναι απόφοιτοι Δημοτικού μπορούν να προσληφθούν στο Πυροσβεστικό Σώμα, σας επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 και 2 του ΠΔ 19/2006 «Κανονισμός κατάταξης στο Πυροσβεστικό Σώμα Δοκ. Πυροσβεστών και άλλες διατάξεις» για την κατάταξη στο ΠΣ απαιτείται i) η ελληνική ιθαγένεια, ii) να έχουν εκπληρώσει οι άνδρες τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ως ικανοί Κατηγορίας Ι1 ή να έχουν απαλλαγεί νόμιμα από αυτές iii) να είναι κάτοχοι τίτλου σπουδών (απολυτήριο ή πτυχίο) οποιουδήποτε τύπου Λυκείου v) να μην έχουν καταδικασθεί, για τέλεση ή απόπειρα κακουργήματος ή για μια σειρά εγκλημάτων που αναλυτικά αναφέρονται στο ανωτέρω ΠΔ.
Από τα ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι όποιος έχει απολυτήριο στρατού Ι4 ή Ι5ή δεν έχει εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις ή δεν έχει απολυτήριο τουλάχιστον Λυκείου δεν μπορεί να καταταγεί στο Πυροσβεστικό Σώμα.
(3) Σχετικά με το ερώτημα αν μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2001 υπάρχει η νομοθετική δυνατότητα άμεσης μετατροπής συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου καθώς και αν μετά την ανωτέρω συνταγματική αναθεώρηση έλαβαν χώρα ρυθμίσεις τακτοποίησης σε ορισμένες κατηγορίες εργαζομένων και με ποιά προσόντα, σας επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 103 Συντάγματος, όπως αυτό αναθεωρήθηκε το 2001, απαγορεύεται η από το νόμο μονιμοποίηση προσωπικού ή η μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου. Από την ως άνω διάταξη προκύπτει ότι ρητώς πλέον αποκλείεται η δυνατότητα οποιασδήποτε νομοθετικής ρύθμισης τακτοποίησης-μονιμοποίησης. Μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2001 δημοσιεύτηκε το 2004 το Π.Δ. 164/2004 «Π.Δ. Παυλόπουλου», του οποίου η συνταγματικότητα κρίθηκε οριακά με την πλειοψηφία ενός μόνο συμβούλου (4 προς 3) και υπό το πρίσμα ότι διατάξεις του ανωτέρω ΠΔ αποτελούν μεταβατικές διατάξεις για την ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της κοινοτικής οδηγίας 1999/70/ΕΚ. Ενδεικτικό δε του ότι πλέον μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2001 δύσκολα μπορεί να εκδοθεί και να κριθεί ως συνταγματική νέα νομοθετική ρύθμιση μονιμοποίησης συμβασιούχων αποτελεί το γεγονός ότι το άρθρο 14 παρ. 4 του Ν. 3051/2002 « Νόμος Σκανδαλίδη», με το οποίο έγινε προσπάθεια μονιμοποίησης συμβασιούχων στο Δημόσιο κρίθηκε αντισυνταγματικό από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Δεδομένης, συνεπώς, της συνταγματικής απαγόρευσης απευθείας νομοθετικής μονιμοποίησης προσωπικού στο Δημόσιο, το έτος 2007 έλαβαν χώρα δύο έμμεσες μονιμοποιήσεις συμβασιούχων μέσω προκηρύξεων, μία στα ΚΕΠ με αυξημένη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας και μία στον ΟΑΕΔ, όπου τέθηκε ως πρόσθετο απαραίτητο προσόν η προηγούμενη προϋπηρεσία. Και στις δύο ανωτέρω, όμως, μονιμοποιήσεις δεν έγινε καμία απόκλιση ως προς τα ελάχιστα τυπικά προσόντα που απαιτεί ο Νόμος για την πρόσληψη στο Δημόσιο.
Διαβάστε όλη την επιστολή στην ΠΟΣΠΥΔ