«Ανάβουμε το φάρο και τη σειρήνα στο πυροσβεστικό όχημα και πατάμε τέρμα το γκάζι, για να πάμε σε ένα συμβάν, και στο δρόμο μας προσπερνάνε μέχρι και τα... παπάκια».
Η περιγραφή ενός συμβασιούχου πυροσβέστη για την... άμεση κινητοποίηση μπορεί να προκαλεί γέλια, αναδεικνύει όμως τα χρονίζοντα προβλήματα και την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται μέχρι και σήμερα -παρά τις περσινές καταστροφές- ο κρίσιμος τομέας της δασοπυρόσβεσης. Παλιά και αργοκίνητα οχήματα που «μένουν» στο δρόμο από βλάβη, κακή κατανομή του προσωπικού και περικοπές λόγω περιορισμένων κονδυλίων, ελλείψεις στον εξοπλισμό και τα μέσα αυτοπροστασίας συνθέτουν για ακόμη ένα καλοκαίρι την εικόνα της δασοπυρόσβεσης, η οποία στηρίζεται στην αυτοθυσία των πυροσβεστών, μόνιμων και συμβασιούχων.
«Το μόνο που έχει βελτιωθεί είναι το επίπεδο συνεργασίας της Πυροσβεστικής με τους δήμους και τις νομαρχίες. Κατά τα άλλα, τα ίδια Παντελάκη μου, τα ίδια Παντελή μου...», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Κώστας Παπαντώνης, πρόεδρος της Oμοσπονδίας Συμβασιούχων Πυροσβεστών - Διασωστών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, μόνο το φετινό Ιούνιο εκδηλώθηκαν 1.387 δασικές πυρκαγιές, ενώ την τελευταία εβδομάδα, λόγω των ισχυρών ανέμων, ξεσπούσαν περισσότερες από 100 φωτιές το 24ωρο σε ολόκληρη τη χώρα.
Στην πράξη...
Oλες οι φωτιές τέθηκαν υπό έλεγχο, χωρίς να κινδυνέψουν ανθρώπινες ζωές. Oμως πολλά από τα... τραγελαφικά περιστατικά που σημειώθηκαν είναι ενδεικτικά της ελλιπούς οργάνωσης που υπάρχει για μία ακόμη χρονιά στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών.
* Την Τρίτη, κατά τη διάρκεια της πυρκαγιάς στην Αρέθουσα, ξεκίνησε από το Νεοχώρι Χαλκιδικής ένα μεγάλο πυροσβεστικό όχημα μεταφοράς νερού, που τροφοδοτεί και τα άλλα πυροσβεστικά (δότης), το οποίο λόγω μηχανικής βλάβης «έμεινε» στα μισά του δρόμου και συγκεκριμένα έξω από τη Ν. Απολλωνία.
* Στην ίδια πυρκαγιά, από την οποία κινδύνεψε το χωριό Ξηροπόταμος, δύο πυροσβεστικά οχήματα χάλασαν την ώρα της κατάσβεσης, με αποτέλεσμα να κινδυνέψουν και τα μέλη του πληρώματός τους.
* Το παλιό πυροσβεστικό στάγερ, που ξεκίνησε από το γειτονικό Σταυρό Θεσσαλονίκης, έκανε 40 λεπτά να φτάσει στον Ξηροπόταμο.
* Για την κατάσβεση της πυρκαγιάς στην Αρέθουσα κινητοποιήθηκαν πυροσβέστες από όλη τη Μακεδονία και τη Θράκη. Την ίδια ώρα, πυροσβέστες στη Θεσσαλονίκη παρέμεναν στα σπίτια τους.
* Μεγάλος αριθμός πυροσβεστών από την ΕΜΑΚ της Θεσσαλονίκης, την ώρα που ξεσπούσε η μία φωτιά μετά την άλλη στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη Κεντρική Μακεδονία, βρισκόταν στη Σκύρο για περιφρούρηση τυχόν αναζωπυρώσεων.
«Υπάρχουν προβλήματα στην πρόληψη, έλλειψη προσωπικού, καθώς υπάρχουν 4.500 κενές θέσεις στην Πυροσβεστική, τα ωράρια εργασίας είναι μπερδεμένα, ενώ από εξοπλισμό έχουμε πάρει μόνο δύο στολές. Πολύς κόσμος τρέχει άσκοπα, αφού η οργάνωση δεν είναι αυτή που θα έπρεπε, ενώ δεν έχουμε προμηθευτεί τα 95 καινούργια οχήματα, καθώς το θέμα εκκρεμεί στο ΣτΕ», συμπλήρωσε ο κ. Παπαντώνης.
Ανοργάνωτη πυρόσβεση
O αντιπρόεδρος της Oμοσπονδίας Συμβασιούχων Πυροσβεστών - Διασωστών, Χρήστος Γκολιδάκης, κάνει λόγο για ανοργάνωτη πυρόσβεση και εκφράζει τους φόβους τους για το υπόλοιπο διάστημα του καλοκαιριού.
«Η παλαιότητα των οχημάτων, ορισμένα από τα οποία έχουν αρκετές δεκαετίες ζωής, ήταν και είναι σημαντικό πρόβλημα. Ξεκινάμε για την κατάσβεση μιας πυρκαγιάς και δεν ξέρουμε αν θα φτάσουμε και πότε. Η μισθολογική διαφορά των μονίμων με τους συμβασιούχους δημιουργεί προβλήματα στη διάθεση του προσωπικού. Επειδή για εμάς υπάρχει συγκεκριμένο κονδύλιο για υπερωρίες και εκτός έδρας, βλέπουμε να εκδηλώνεται μια φωτιά δίπλα μας και να μη μας καλούν και να φωνάζουν πυροσβέστες από άλλους νομούς», σημείωσε ο κ. Γκολιδάκης.
Oπως τονίζουν οι συμβασιούχοι δασοπυροσβέστες, οι οποίοι πλέον εργάζονται 8 μήνες το χρόνο και 4 μήνες πληρώνονται από ταμείο ανεργίας, με ένα μικρό επιπλέον ποσό θα ήταν δυνατό να προσληφθούν 5.500 άτομα, τα οποία κατά τη διάρκεια του χειμώνα θα εργάζονταν στους καθαρισμούς των δασικών δρόμων και στον τομέα της πρόληψης για την καυτή περίοδο του καλοκαιριού.
ΠΗΓΗ: ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ